ervaringen - Reisverslag uit Irun, Spanje van Rene Kok - WaarBenJij.nu ervaringen - Reisverslag uit Irun, Spanje van Rene Kok - WaarBenJij.nu

ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Rene

14 September 2014 | Spanje, Irun

Na een enerverend tochtje met de auto naar charleroi want je kunt op een dag meerdere files hebben zoals wij die dag. Een afscheid van Betty van enkele weken wat je weer een beetje aangrijpt want je laat haar toch weer even alleen. De vlucht opzich prima veel plaats want de stoel naast mij was leeg en de andere was bezet door een man uit Nederland die de tocht ook ging lopen maar ook echt vertrok uit Irun waar hij ook begint. Ik zou vanuit het vliegveld beginnen wat me dus twee dagen zou gaan kosten. Deze route was dus niet uit gezet. Moest wel twee dagen goed opletten om in Irun te komen. De eerste nacht in m,n tentje geslapen wat me goed was bevallen.
Alleen de volgende morgen moest ik even 2 uur langer wachten met
inpakken omdat alles vochtig was. Zelfs slapen op de camping is nog duurder dan een aubergue. Me daar even op verkeken. Dus tent en enkele spullen die je daar meer voor hebt zijn al terug naar nederland of te wel
- 4 kg en - 35 euro.

Dag 1
dinsdag 2 sept . met gezonde spanning vanmorgen om 5.30 m,n bed uit omdat we om 6.30 zouden vertrekken. we moesten om 9.30 in Charleroi op
het vliegveld staan. Nou net niet gehaald omdat de infra structuur van het Belgisch wegennet te wensen over laat. Overal file en weg werkzaamheden.
Dat zij maar tol gaan vragen om het eens goed op te knappen. om 10.15 uur waren we op het vliegveld waar ik meteen kon inchecken. Betty was over Namen en Luik terug gereden maar dat was ook al geen succes. Mijn vliegtuig landen al om 10 minuten over 1. in het vliegtuig zat ik naast een man die ook naar Santiago ging lopen maar die had ervoor gekozen om te starten in irun dus eerst de bus. Had al enkele tochten meer gelopen dus afscheid genomen op het vliegveld met een misschien tot ziens.
nu had ik even alle gegevens na gekeken en blijkt dat ik vandaag rond de 11km heb gelopen om te starten ik dacht dat het er waren maar is niet zo.Een camping gevonden in Guethary dus eerst even wassen en tent opzetten , eten en verslag bij werken o ja nu moet ik nog wel foto,s maken met de tablet dan kan ik ze pas bij voegen. Ik zit voor m,n tentje en hoor de trein wel erg dichtbij langs komen geen wonder dat deze camping 21 euro vraagt voor een overnachting, je krijgt er dan ook veel voor. Vanmiddag al een stevige klim gehad door de duinen weer even oefenen . tot ziens.

dag 2
woensdag 3/9 Bidar -irun
Dan moeten het vandaag wel ongeveer 25 km zijn anders kom ik niet in Irun. De eerste nacht tentje opgezet op de camping, S, morgens is dan alles we heel erg nat. De tent heeft 2 uur nodig om te drogen en je kleren die je gisteren gewassen hebt zijn niet erg droog geworden. Dus dan maar nat in de zak en kijken waar ze dan droog kunnen worden. Nog geen goede gemarkeerde route gevonden ook niet toen een Fransman mij uitzichzelf probeerde uit te leggen waar een gemarkeerde route te vinden was ja hoor twee merkjes en verder niets meer kunnen vinden. Ook net voor Irun toen ik de brug over wilde. Een heel mooie houten vlonder die onder alle bruggen doorloopt bekostigd door de EU maar de lift is kapot dus je moet weer 1 km terug en boven over om op de brug te komen. In Irun een duitse dame ontmoet en samen op zoek naar een slaapplaats. Na de auberge gevonden te hebben even de bar in geweest samen met haar en een man uit Amerika voor een napje en een drankje. Zijn bijna allemaal tappas barretjes en als je het een beetje bekijkt krijg je alle voedingsstoffen binnen. Groente vlees en aardappelen. En morgen kijken we dan weer verder wat we tegen komen.

dag 3
donderdag 4 september
IRun - San Sebastiaan 30 km

Dit omdat we helemaal naar het einde van San Sebastiaan zijn gelopen naar de auberge voor een slaap plaats. Vanmorgen nog enige tijd mee gelopen met de duitse dame maar na verloop van tijd moest ik te lang wachten voordat ze boven was en hebben we afscheid genomen. Voor haar was het ook nog niet duidelijk of ze wel naar San Sebastiaan wilde of kon gaan.
een pittige tocht vandaag met enkele heel lange trappen waar geen eind aan kwam. Zorgen voor voldoende water want dat is maar sporadisch aanwezig. Een groot verschil met route de france. De laatste km gelopen met een spaans meisje. Even in San Sebastiaan een tapas bar bezocht voor enkele snelle hapjes en een drankje. Want dat heb je dan ook wel weer verdiend. Even lastig met zoeken naar een slaapplaats omdat er een dicht was en bij de volgende wilde hij alles via de computer doen wat nogal wat tijd kost maar wij willen docdouchenhen en even rusten.
groetjes Rene

dag 4
vrijdag 5 sept San Sebastiaan - Getaria 26 km
na het ontbijdje 7.30 gestart in San Sebastiaan, wat we het laatste stukje gisteren naar beneden zijn gekomen moesten we nu weer omhoog. En dat omhoog duurde wel heel erg lang, maar laten we het maar op oefenen houden. Bij een stop in een klein plaatsje waar iemand een stempel heeft liggen en wat te drinken had klaar gezet was ik even gaan zitten en een stempel gepakt. Ook een vrouw uit Frankrijk deed dit en ze vertelde me dat ze me de dag ervoor had gevolgd omdat het in Frankrijk zeer slecht stond aangegeven. een paar uur met haar samen gelopen tot Orio. Hier even op haar gewacht op een terras. Na enkele tapas hapjes die je kunt uit zoeken op de bar en die ook niet zo duur zijn was deze dame ook weer gearriveerd. Ben daarna alleen verder gegaan naar Zarautz via de kust over een mooi wandelpad. Zarauts was nog te vroeg om te stoppen dus l3 km verder gegaan naar een auberge in Getaria. Onderweg bij een vakantie boerderij aan een Nederlander gevraagt of hij genegen was om enkele kilo,s bagage mee terug te nemen. Hij wel maar zij niet je weet nooit wat er van komt, jammer. Morgen maar even in het volgende dorp kijken wanneer er een post kantoor open is. Ik zit in de auberge in Getaria boven op een heuvel dus als ik weer ga eten moet ik eerst weer naar beneden en nog erger ook weer terug naar boven.
groetjes Rene

Dag 5
Zaterdag 6 september. getaria - deba 18 km
vanmorgen op tijd aan gelopen omdat ik van mijn overtollige bagage af wilde. In Zumaia was een postkantoor dus ik daar naar toe. Helaas gesloten tot 9.30 uur maar je wilt er toch vanaf dan maar iets meer dan een uur wachten. Bijna 4 kilo lichter en 35 euro minder om mee te nemen. Een erg zware tocht over verschillende bergtoppen. Ze lijken niet hoog maar als je er te voet over moet dan valt het nog niet mee.
Heb iets minder gelopen dan de bedoeling was beter minder lopen dan niet lopen. Dit zijn de zwaarste etapes in het begin en het wordt steeds anders. nog enkele dagen klimmen en dan wordt het gelijkelijk aan iets minder heuvelachtig. Laten we het daar maar even op houden. Dit was een hele zware dag vandaag. Had Betty en de kinderen al gewaarschuwd als het zo zou blijven dan hou ik het niet vol. groetjes Rene.

dag 6
zondag 7 september deba - markina-xemein
Na de hele slechte dag van gisteren zou deze gezien de afstand en de duur nog zwaarder zijn. Maar bij aanvang in de vroege morgen stond er een groepje zich op te maken om te vertrekken. Hier waren mensen bij die ik
al eens gezien en gesproken had. Samen met hen vertrokken en ook hun tempo gevolgd. Allemaal mensen stukken ouder dan ik maar op een zichtbare makkelijke manier naar boven lopen en ook weer net zo makkelijk naar beneden. Ik heb heel lang met hen samen gelopen tot we elkaar even uit het oog zijn verloren. Ik dacht dat er 1 persoon voor liep maar dat was niet het geval . Daar in het bos nog 15 minuten gewacht en toen toch maar aangelopen op een heel ontspannen manier. HeHe nu weet ik weer hoe het moet. Het toeval wilde ook dat we allemaal weer, op de zelfde slaapplaats uitkwamen. Ook s,avonds de maaltijd samen gebruikt onder het genot van een lekker glas rode wijn, want die krijg je bij je pelgrims menu standaard op tafel staan.

dag 7
maandag 8 september markina-xemein - gernika
Vanmorgen alleen gestart want het was niet bekend hoe iedereen zou gaan. Er werd gepraat op z, n frans dat er enkele mensen een stukje met de bus zouden gaan om wat voor redenen dan ook. Dus de manier die ik gisteren heel duidelijk ingeprent hebt gekregen voor vandaag, voor deze 25 km helemaal gebruikt. En het ging , een prima pasje in een prima tempo zodat ik mezelf niet hoef te forceren. Ook vandaag weer de gehele groep in dezelfde auberge om te overnachten. Ben al in de supermarkt geweest om iets klaar te maken in de middag. Je moet alles zelf verzorgen en dan schiet het middagmaal er nogal eens bij in. Maar de honger neemt dan toch de overhand, en dan vlug bij aankomst douchen kleding wassen eten halen.
Sommige waren al in de auberge voor ik er was, opvallend maar je kunt zien openbaar vervoer is hier ook goed geregeld. Het begint aardig vol te raken in deze auberge. Je moet op tijd aanwezig zijn voor de goedkoopste plaatsen in de stad. Als je bv 40 euro moet betalen in een hotel of 10 euro als vrijwillige bijdrage dan wordt het verschil wel erg groot als je 30 dagen de hoofdprijs moet afrekenen. Nou mensen het gaat me weer prima en dat zal ik zo vol zien te houden ook.
groetjes Rene.

dag 8
dinsdag 9 september Gernika - Lezama
Ben nog een beetje aan het oefenen met lopen en moet dan ook niet meteen weer te veel willen.Gisteren avond niet met de hele club gaan eten omdat ik de verslagen op de computer wilde doorgeven. Nou mooi dus niet gelukt omdat de web-side een storing had. Ik heb dus ook besloten dat ik er wel wat tijd aan wil besteden maar dat gaat dus niet de overhand nemen want dan loop ik nog te stressen. Vandaag wel weer in de groep gestart wat prima gaat een stevig tempo en op tijd stoppen met lopen. zij maken de pauzes tijdens het lopen ook niet lang als ze al een keer pauze nemen. Morgen zal voormij nog even een vraagteken zijn. Loop ik 11 km naar Bilbao of ga ik meteen verder naar de volgende stop in Portugalette.Wel gisteren twee mannen gesproken die vandaag al doorliepen naar Bilbao en dan morgen weer meteen weg en mensen die er morgen met de metro doorgaan. Veel mensen die aan het lopen zijn willen even van alle drukte gevrijwaard zijn en anderen hoor je nu ben ik er toch dus wil ik wel iets zien ook. Zo te zien zijn we iemand gaan missen in de groep. Ze had een ontstoken nagel dat allee maar erger werd dus gisteren met de bus en vandaag al helemaal niet gezien. Ook twee poolse mannen waarvan er 1 dus daning moeilijk liep dat het de vraag was of hij er nog zou zijn. NIet meer gezien mazr dat wil dus nog niets zeggen. Slaap vannacht in een auberge municipal die heel sober zijn zonder voorzieningen maar dan wel goedkoop.
groetjes Rene.

dag 9
woensdag 10 september Lezama - Portugalete. 31 km
Weer een heel plezierige avond als je met z,n allen kunt gaan eten. De slaapplaats was in een nieuw gebouw van de gemeente en er stonden 20 slaapbedden in de ruimte ik denk dat ze zelfs de 1e wereld oorlog nog hebben meegemaakt. jammer dat ze het dan zo doen terwijl je er ook iets van kunt maken. Er was door verschillende nationaliteiten een gesprek gaande wag er voor vandaag zou gaan gebeuren. Er waren er niet veel die in Bilbao bleven. De gene die wel bleven plakten er misschien nog een dag aan vast om de stad in te gaan. Heg was ook maar 3 uurtjes wandelen. Ik had besloten om met een frans stel mee te lopen die doorgingen naar portugalete. De groep waar ik al enkele dagen mee samen liep zou met de metro verdergaan en dan nog enkele km lopen. Dus vanmorgen toch samen met de groep gestart en met anderen in Bibao verder gegaan. Lastig is het als je op plaats van bestemming nog bijv 2 uur moet wachten voor je naar binnen kunt. Luxe slaap helemaal alleen in een kamer in een pension maar moet je ook wel meer betalen maar iets anders of goedkopers heeft deze plaats je niet te bieden.
groetjes Rene

dag 10
donderdag 11 september portugalete - castro-urdiales 31km
Gisterenavond gezellig weer gaan eten met 3 personen want de rest is even afgevallen. Dat je ze dan een keertje terug zien komen is een verrassing.
Was wel een prima slaapplaats. Ugnasio de kleine portugees wilde heel graag een uurtje eerder vertrekken in verband met het warme weer. op sommige plaats waar je liep gaven de thermometers 39 graden aan. Een klein beetje gelijk had hij wel. Dus vertrek vandaag 6.30 uur. Zul je ook net zien staan we klaar om te vertrekken begint er toch een plensbui. Dus eerst weer regenkleding aan en de rugzak goed inpakken, want het zijn alle bezittingen die je bij je hebt. De tocht vandaag zou een beetje over vlak gebied gaan en je naderd het industrie gebied van santander. Ook soms wel hele mooie stukken tussen want je zit nu toch ook maar aan de kust. Waren weer op tijd bij de auberge zodat we ons konden late inschrijven vanaf 15.00 uur. Waren ongeveer een uur zodat we buiten moesten wachten. Het is nu ongeveer een uurtje later en het begint aardig vol te raken. N u is er wel veel jeugd in de auberge een paar dagen bijna geen jeugd gezien, komt omdat ze net gestart zijn in Bilbao. Weer een dag met een fijne wandeling groetjes Rene.

Dag 11
vrijdag 12 september castro-urdinales - santona 31 km
Best wel moeilijk als je elkaar niet helemaal kunt verstaan af en toe. Ik had al aangegeven vandaag iets verder te willen gaan als de oorspronkkelijke route omdat het pondje pas om 9 uur gaat varen en je daar anders morgenvroeg op moet wachten met een lange wandeling voor de boeg.
Duurde even voor ze het begrepen en ze gaven aan dat niet te willen, oke ieder z,n eigen pad. Vanmorgen vroegen ze weer wat de bedoeling was dus weer uitgelegd waarom Na een behoorlijke snelle wandeling met een russische meisje en een spaanse erbij waren we op tijd in laredo. Hier zouden onze wegen zich scheiden maar omdat het zo vroeg was gingen ze toch mee verder naar santona waar ik nu in een jeugdherberg over nacht.
Weer een mooie wandeling met veel vergezichten en geiten waar je tussen door moet lopen omdat de boer zijn wei heeft geopend om mensen door te laten. Anderhalf uur met je voeten langs het strand om bij het pondje te komen daar knappen je voeten ook van op. Dus ik heb niet alles gelopen want dit is de tweede keer dat we door een bootje worden overgezet.We naderen weer een grote stad Santander dan heb je eerst industrie en dan de grote voorsteden voordat Santander echt begint. Maar morgen is het dan toch nog 40 km naar Santander als we zover komen.
groetjes Rene.

dag 12
Zaterdag 13september Santona - Cruce a Guemes 23 km
Gisteren laat in de middag de stad in gegaan om een nieuwe dop voor mijn loop stick te halen maar deze heb ik nog niet kunnen vinden. Wel heb ik bij de schoenmaker een stukje leer geknipt dat ongeveer 3mm dik is en dat ik aan de binnen kant er in kan leggen zodat we er weer eventegen aan kunnen.
Alles goed vastzetten met tape en we kunnen weer. Je ziet wel na enige tijd begint je materikaal kapot te gaan maar het moet het nog wel enkele weken dienst doen. Prima geslapen in de jeugd herberg en weer rond de klok van 7 uur op pad met De andere Rene en ignasio. Eerst een pad langs het strand over de berg. Een pad vol met hele scherpe stuiken en bezaaid met rotsen en losse stenen en vlak langs een afgrond naar beneden goed opletten dus. Weer enkele kilometers over het strand om in het volgende plaatsje te komen, nu was het niet zo lekker want je kon niet in net water lopen veel te wild en een natte rugzak wil je nooit hebben. Niet zo,n lange wandeling vandaag en dit wax ook omdat we in de beste albergue op de camine dei norte wilde slapen. om 1.00 uur aanwezig en vlug douchen. Hierna werden we uitgenodigt voor de lunch door onze duitse gast vrouwen. een salade vooraf met brood en daarna een stevige maaltijd soep en dat al onder het genot van een vino tinto. We gaan deze aubergue vandaag niet meer uit eten vanavond doen we gezamelijk. Ook is er nog een soort van meting.
groetjes Rene.

dag 13
zondag 14 september guemes - boo de pielagos 29 km
Gisteren in de zeer als prettig ervaren aubergue verbleven in alle rust. Er was in de hele auberbue ook niets te koop. Als je al iets wilde gaan doen moest je al meer als 1 km lopen en berg op en berg af. voor het avondeten enige uitleg gekregen over hoe het leven van pater Don Ernesto er ongeveer heeft uitgezien. opgegroeid in een groot gezin als enige jongen en priester geworden. Huis van zijn ouders overgenomen en steeds meer uitgebouwd middels vrienden en giften tot een pelgrims plaats zoals het nu is. Na het ontbijt van 7 uur vanmorgen eerst gelopen naar Somo waar we de boot hebben genomen naar Santander een heel leuke ervaring een half uur op de boot. Nadien op ons gemak door Santander gewandeld waar we maar 1 straat nodig hadden dwars er door. Er was verteld dat in de plaats waar we nu verblijven weinig mogelijkheid was om te slapen maar ze hebben hun best gedaan een zeer prettige aubergue gerunt door Maria die je zeer vriendelijk ontvangt en alles voor
je wil doen, je hoeft hem maar in de mand te gooien en zij doet de rest. Stond me zeer vreemd aan te kijken toe ik met de hand ging wassen.
Wel mag ze voor ons koken vanavond want dat doed ze er ook nog bij. Ze heeft enkele zeer voedzame pelgrim menu,s samengesteld, leuk om te zien dat hier ook een gedreven vrouw bezig is om het de pelgrims naar de zin te maken zonder daar overdreven veel geld voor te vragen.
groetjes Rene.

zondag 14 september enkele feiten.

gelopen van Biarritz naar Boo de Pielagos 303 km ( voorbij Santander)

nog te lopen naar Santiago 529 km en daar heb ik nog 18 dagen voor omdat ik op 4 oktober een terug vlucht heb. Dat wil dus zeggen dat ik gemiddeld per dag 30 km moet gaan lopen.

enkele grote steden gepaseerd. -San sebastiaan - Bilbao - Santander-

4 kg aan bagage heb terug gestuurd zodat ik nu nog met ongeveer 14kg op m'n rug loop wat heel goed te doen is.

De hoogste klim is geweest naar del anton die 500 meter hoog was.

Slaapplaatsen zijn tot nu geen probleem geweest. Wel zijn er 2 telefonisch vastgelegd omdat dat zeer op prijs werd gesteld.

En veder gaat alles naar wens.
Groetjes Rene.



  • 14 September 2014 - 20:19

    Franca:

    Fijn om te lezen dat het nu wel goed gaat! Hopelijk kun je nu verder genieten van je tocht.
    Wij wensen je heel veel wandelgenot en kijken weer uit naar je verhalen! Succes!!!

  • 14 September 2014 - 21:36

    Christine:

    Hoi René, knap hoor weer een hele prestatie. Zo te lezen ben je weer erg aan het genieten. Nog heel veel wandelplezier. Heel veel groetjes.

  • 15 September 2014 - 10:25

    Pieter En Trudy:

    Hallo René,
    Ouwe reus, leuk dat je weer op pad bent. Heerlijk om weer over dat 'simpele' pelgrimsleven te lezen. Wij zitten hier thuis nog af te kicken van onze tocht naar Rome.
    Recentelijk een leuke mailwisseling met Gareth Skidmore gehad. Herinner je hem nog, onze humorvolle, vloeiend Frans sprekende Engelsman, in Zuid Frankrijk op weg naar Santiago?
    We hebben het er later samen nog wel eens over.
    Geniet bewust en met volle teugen van iedere stap die je zet, want het pelgrimsleven is o zo fijn.
    We blijven je volgen en buen camino!
    Pieter en Trudy

  • 16 September 2014 - 11:16

    Andre Van Vugt :

    Hallo René ,

    Wat leuk om te horen dat je weer onderweg bent ,het Santiago virus heeft je duidelijk te pakken .
    Mijn broer heeft vorig jaar per fiets vanuit den Helder de tocht gedaan en is net als jij nu weer terug in de regio nu samen met zijn vrouw om haar ook van de unieke sfeer te laten proeven .

    Een hele fijne reis toegewenst ,


    André van Vugt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Irun

Rene

Actief sinds 20 Mei 2012
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 34069

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 04 Oktober 2014

onderweg van biarritz naar santiago

02 September 2014 - 04 Oktober 2014

onderweg van biarritz naar santiago

Landen bezocht: